hård helg

jobb jakt och jobb ha min helg förgyllts med. I fredags blev det en utryckning för att sanda villingsberg, satte mig i maskin och åkte iväg för några timmars sandning. Men allt gick inte bara som på en dans kom hem halv 2 på natten och med en viss ångest inför lördagens älgjakt. kom i säng runt 2 snåret och klockan ringde 3 timmar senare klockan 05:00 lördagmorgon. Bara att kliva upp och göra sig iordning men inför en älgjakt är jag alltid pigg!
Sigvard plockade upp mig vid 6 och vi styrde mot striberg. Roligt att dom bjöd med mig igen om man visar intresse så kanske man har en chans att komma med i jaktlaget nån gång kanske.

Vi var bara 4 stycken den här gången så det blev lite klurigt när vi skulle bestämma hur vi skulle passa av.
jag fick samma pass som förra helgen och jag var nöjd med det, ett bra torn att sitta i.
Efter ca en timme tog hunden hobbe upp och en halvtimme senare fick jag se nått som rörde sig ute på hygget.
Nått rörde sig hastigt och jag hann inte det var, jag tittade i kikarsiktet men kunde inget se. Tankarna for i huvet kan det ha varit en älg? vart blev den av? hur ligger vinden? efter en stund fick jag dock se vad det var, blev full i skratt när jag såg att det var 3 ekorrar som körde racerbana bland träden.
En stund senare när pulsen lagt sig igen fick jag i ögonvrån se en älg sväva förbi ljudlöst i trav över hygget, jävlar tänkte jag där kommer ju älgen och innan jag han få upp bössan var den utom synhåll. en minut senare kom hobbe efter men tappade och vände tillbaka till husse igen.
10 minuter senare small ett skott och antagligen sköt grannlaget älgen.
Nu satt jag bara och väntade på att kjell skulle blåsa av jakten, hade nu börjat frysa nått helt fantastiskt. Det dröjde en timme till innan dagens jakt var över, under tiden hade jag en hackspätt som sällskap den satt otroligt nog bara 2 meter ifrån mig och hackade lungt på sin kotte.

Trött och frusen somnade jag hemma på eftermiddan behövde nog sova igen en del. På kvällen snöade det och det var risk för plogning så jag förberedde mig på att få jobba en natt till, men snön övergick i regn och det blev snöslask av allt. Skönt att få sovmorgon på söndagen. På kvällen ringde tobbe och sa att vi skulle ta rätt på slasket  så det inte frös så söndag kväll var det bara att hoppa i arbetsbyxorna igen och ge sig ut. Blev en sen natt kom i säng halv 3.
 Var väl inte helt pigg imorse men tog mig en sovmorgon iaf till kl 9.

Kul när det händer nått på helgen =) nästa helg blir det nog jakt igen om vi blir nog många fick inbjudan även till nästa helg + att jag blev bjuden på rådjursjakt i julitta det ska bli riktigt kul att höra en hund driva rådjur igen!

En bild där älgen passerade förbi och försvann bakom träden.
image5 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0