Dagens jakt

Imorse var jag förvånadsvärt pigg när jag rattade bilen österut mot örebro och sedan julita.

Hasse var nervös att vi skulle komma försent om vi åkte halv 7 så jag plocka upp han strax efter 6 och sedan bar det iväg. Och självklart var vi där en halvtimme förtidigt men det gjorde det samma för då kunde jag rasta Isac ordentligt eftersom skulle få sitta i bilen mest hela dagen.
Vädergudarna visade sig på sina bästa sidor, 3- klart, vindstilla och ett skarpt före gjorde att vi hade en fin dag att se fram emot. Dom andra anlände och vi samlades i mathuset för lite socialt ljug. Det kan tilläggas att där vi jagde idag är alltså kalkbrottet i forsby. Ni som nån gång åkte till sthlm via arboga har kanske funderat på vad linbanan med sina stora hängade "grytor" är till för? Jo i kalk brottet där vi skall fördriva dagens jakt lasta man "grytorna" med kalk för vidare transport till köping. men den är sedan länge nedlagd.

Kjell våran jaktledare gick igenom taktiken och delade ut pass. Strax före 09.00 var vi alla på plats och dom med kulvapen placerades lite strategiskt vid ett gärde. Lagomt som jag satt mig tillrätta på ryggsäcken smäller det ett skott och jag konstaterar att det var ett kulvapen som brann av. Några sekunder senare kom skott nr 2 och ulf meddelar på radion att han skjutit på ett rådjur som han uppfattade var skadat. Men han sköt på ett igentligen oförvarbart avstånd så han trodde att han missat. Kjell och hundägaren som ännu inte hunnit släppa bestämmer sig för att vänta en halvtimme innan dom släpper hunden ifall djuret var påskjutet.
Efter en strid ström av söl på radion konstaterar ulf och bengt att djuren var påväg upp emot hasse. Och mycket riktigt så hörs hans drilling ljuda och ett bock kid biter i gräset.

Kjell och hundföraren går ner till hasse och kontrolerar det hela. och släpper sedan hunden men den lider visst av åksjuka och håller sig på en arms avstånd från husse. Bengts wachtel fick gå med och den får upp nått men vad är ovisst. Nu har det väl gått ca 2tim efter att vi ställt oss på pass så Kjell bestämmer att vi tar en fika och grillar lite innan vi släpper dagens stjärna drevern Buster en andra gång.

Buster som var lite blyg matades med korv och smörgås och fick lukta lite på hasses rådjur. Svansen gick på högsta växeln så det var dags att släppa.
Vi ställde ut oss på nya pass. Jag stog i kanten av en inäga och en rågång. Buster får upp och musiken strömmar bland granarna. Drevet går rakt mot mig jag gör mig beredd och har fokus i rågången. Efter ca 5 minuters drev kommer en räv som en kula genom rågången dock på 100m så med min hagelbössa kan jag glömma ett skott.
Strax efter kommer buster men släpper i rågången och går tillbaka.

Mycket mer än så blev det inte idag. Men imorgon ska buster släppas på nytt kanske blir det mer fart då. är osäker på omjag ska åka det är ju ialla fall 20mil fram och åter. Men just nu lutar det åt att jag åker!



Drevern Buster



Hela gänget.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0