älgjakt.

nu äntligen kom jag iväg på älgjakt som jag blivit bjuden på. efter ett pluggande till sena natten så jag kunde få min licens. men nu står bössorna i vapenskåpet här hemma.
klev upp 05.00 imorse för att packa sakerna. jag måste säga att en viss nervositet hängde i luften för jag skulle idag åka på min första älgjakt med löshund med kaffet kokat och äggmackor och korv i ryggsäcken gav jag mig iväg mot striberg som ligger mellan nora och hällefors där holmshyttans jaktlag har sin sin mark.
classe mötte upp mig fö att visa vägen sista biten på dom kringliga grusvägarna.

vi samlades i jaktstugan för att gå igenom dagens jakt och för den obligatoriska prata skit och ljugar stunden =)
alla var jätte trevliga och gästvänliga. jag tilldelades pass 19c i första föset, ett jakt torn byggt i några träd på ett hygge med kanon utsikt skönt med torn när man är ny då har man bra stöd och ser bra.
det visade sig senare att det var ett bra pass för hunden hobbe en mycket fin jämthund tog upp bakom mig så det blev skall och gångstånd hjärtat ökade en aning i takt =) det skenade dock iväg i helt fel håll långt ifrån alla passkyttar. vi avbröt och samlades vid jaktstugan igen och grillade korv och ljög en stund medans vi väntade på hobbe.
dagens andra fös fick jag pass 6 i en kraftledning hunden tog upp brevid mig ännu en gång men också nu for älgen ur markerna. mats som jagade in sin chillerstövare var brevid mig och passade på hare hans hund fick upp ett harspår och det bar iväg i ett intesivt drev med fin bukt i en timme en fröjd att lyssna på.

det var kanon väder hela dagen med 2 grader varmt och solsken en riktig kanon dag i skogen!

imorn är det dags igen så nu är det vapen och matrialvård som gäller.
image2


 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0